کدام پاور بانک بهتر است؟

تموم شدن شارژ گوشی موبایل حین کارهای مختلف، شاید یکی از بدترین اتفاق ها باشد؛ مثلا هنگامی که در ماشین نشسته باشید و قصد داشته باشید با یکی از افراد خانواده یا دوستان تان تماس بگیرید ولی متوجه شوید که گوشی شما فقط ۱ درصد دیگر باتری دارد؛ یا مثلا وقتی در مترو در حال بازی کردن در گوشی خود باشید و ناگهان متوجه شوید که فقط ۲ درصد دیگر از باتری برای شما باقی مانده است؛ چه بدشانسی بدی! تنها چیزیکه میتونه اینجا برای شما یک حس خوب به ارمغان بیاره، وجود یک پریز برق، شارژر و یا یک بانک باتریه. پس به خودتون میگید ای کاش یه بانک باتری می خریدم!

اما سوال اصلی اینجاست که چه پاوربانکی را برای خرید انتخاب کنیم؟ با گذر زمان پاسخ دادن به این سوال سخت تر هم می شود چراکه هر هفته ده ها برند، از پاوربانک های جدید خود با مدل ها و مشخصات جدید رونمایی کرده و آنها را به بازار عرضه می کنند. ما در این بخش به راهنمای خرید پاوربانک پرداخته ایم و بعد از بررسی چند مدل از بهترین پاور بانک های موجود در بازار، به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

کدام مشخصات پاوربانک مهم است؟

خب، برای انتخاب پاوربانک اولا باید مشخصات آن را به خوبی بررسی کنیم. به طور کلی چند پارامتر اساسی وجود دارد. برای اینکار به صفحه فروش پاور بانک در یک سایت معروف (مثلا دیجی کالا) می رویم. برای این کار کافیه در قسمت جستجوی این سایت بزنید پاور بانک تا انواع پاور بانک ها براتون نمایش داده شود. یکی از پاوربانک هایی که بیشترین فروش را داشته انتخاب می کنیم. مثلا پاور بانک شیائومی مدل PLM09ZM. (گفتن این نکته لازمه که ما در این آموزش اصلا هدف تبلیغاتی نداریم و این مدل فقط یک مدل نمونست و لزوما پاور بانک خوبی نیست.)

مشخصات فنی

خب بلافاصله وارد بخش مشخصات فنی می شویم تا ببینیم این پاور بانک ارزش خرید دارد یا خیر.

ابعاد:

خب مورد اول بخش ابعاد و اندازه پاوربانک می باشد که ممکنه برای بعضیها مهم باشه و ممکنه هم نباشه. به نظر من ابعاد الویت بالایی برای استفاده های معمول نداره و بزارید بخش های دیگرو بررسی کنیم.

وزن:

وزن پارامتر نسبتا مهمیه، چون پاور بانک وسیله ایه که ممکنه دائما بخوایم با خودمون حمل کنیم. پس بهتره خیلی سنگین نباشه. البته این موضوع رو بگم بهتون بعضی از پاوربانک های خوب وزن نسبتا بالایی دارند اونم به خاطر نوع باتری هست که ازش در ساخت استفاده کرده اند. پس در نتیجه بهتره خیلی هم به فکر سبک بودن نباشید چون اونوقت کیفیت میاد پایین.

ظرفیت اسمی:

خب ظرفیت اسمی یا نامی چیه اصلا؟ این مقدار که بر حسب آمپرساعت یا میلی آمپر ساعت بیان میشه در واقع داره میگه که پاوربانک میتونه در یک ساعت چه جریانی رو به صورت مداوم بده. که برای پاور بانک شیائومی که اینجا براتون مشخصاتشو آوردیم این عدد ۱۰۰۰۰ میلی آمپر یا ۱۰ آمپر هست. یعنی این پاوربانک میتونه ۱۰ آمپر به مدت یک ساعت به شما بده…..اما خب این عدد به واقعیت فاصله نسبتا زیادی داره چون اکثر باتری ها از تکنولوژی ساخت بالایی برخوردار نیستند و در بهترین شرایط این عدد ۷۰ درصد مقدار اسمی هست. پس خیلی به این عدد اطمینان نکنید!

نوع باتری:

همونطور که میدونید ما انواع مختلفی از باتری ها داریم. از باتری ماشین بگیرید تا باتری قلمی.. تنها باتری هایی که مناسب هستند برای استفاده در پاور بانک ها، باتری های لیتیومی شارژی هستند (به خاطر تعداد دفعات شارژ و تخلیه بالا، عمر و ظرفیت اسمی نسبتا بالاشون). اما خود همین باتری های لیتیومی انواع مختلفی دارند که دو نوع معروف (اصطلاح بازاری) : لیتیوم-پلیمر و لیتیوم-یون هستند.که عکساشونو در زیر میتونید ببینید:

پاور بانک با باتری لیتیوم-پلیمر
پاور بانک با باتری لیتیوم-یون

همانطور که میبینید باتری های لیتیوم-یون شبیه باتری های قلمی هستند و باتری های لیتیوم-پلیمر شبیه باتری های موبایل یا تخت هستند.

خب یک سوال مطرح می کنیم: از نظر ظاهری کدومشون بهتره؟

اگه باتری لیتیوم-یون رو انتخاب کردید، تبریک میگم! چون این باتری ها خوبیش اینه در صورت خرابی همشون باهم خراب نمیشن و معمولا یکی یا دوتاشون از کار می افتن و شما میتونید اون تعدادی که آسیب دیدن به راحتی تعویض کنید و هزینه زیادی به شما تحمیل نمیکنه. اما اگه باتری لیتیوم-پلیمر خراب بشه کلا باید بندازید و یکی دیگه در همون ابعاد و ظرفیت بگیرید که گرون تر در میاد! البته باتریهای لیتیو-پلیمر مزیت هایی هم دارند از جمله: میزان ظرفیت، اندازه کوچک و فرم کتابی و …

نظر کارشناسان

نتیجه : پاوربانک هایی که از باتری لیتیوم-یون استفاده می کنند بهتر هستند!

4 دیدگاه در “کدام پاور بانک بهتر است؟

  1. سلام با تشکر از سایت خوبتان. به نظر من پاور بانک فقط لیتیوم یون باید باشه چون اگه بعدا خراب شه میشه از باتری های سالم توش استفاده کرد. مثلا من خودم یه چراغ قوه ساختم با باتریهاش :-))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...