قبل از اینکه کد مثالو بنویسیم چندتا نکته در نظر داشته باشید:
از علامت * برای دسترسی به مقدار ذخیره شده در متغیر اشاره گر استفاده میشه!
از علامت & برای ذخیره کردن آدرس یک متغیر استفاده میشه.
برای توضیحات بیشتر درمورد اشاره گر میتونید به پست آموزشی اشاره گرها که قبلا درس داریم (اینجا) مراجعه کنید.
خب حالا مثال زیر یک مثال ساده از استفاده از اشاره گر هاست:
در مثال زیر int *p یک متغیر اشاره گر است که در آن p به یک متغیر از نوع int اشاره دارد.
عبارت x% یک قالب برای نمایش یا پرینت مقادیر هگزادسیمال است که معمولا برای نمایش دادن موقعیت یا لوکیشن در حافظه به کار میره
کد:
#include <stdio.h>
int main()
{
printf("\n\n\t\tStudytonight - Best place to learn\n\n\n");
int var = 24; // actual variable declaration
int *p;
p = &var; // storing address of int variable var in pointer p
printf("\n\nAddress of var variable is: %x \n\n", &var);
// address stored in pointer variable
printf("\n\nAddress stored in pointer variable p is: %x", p);
// access the value using the pointer variable
printf("\n\nValue of var variable or the value stored at address p is %d ", *p);
printf("\n\n\t\t\tCoding is Fun !\n\n\n");
return 0;
}
خروجی کد بالا به صورت زیر میشه.