به آموزش آردوینو (قسمت نهم – اتصال LCD کاراکتری) خوش اومدید.
بازبینی اول : در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۲ انجام شد!
LCD کاراکتری
LCD ابزاری برای نمایش اطلاعاتی است که شامل حروف،اعداد و همچنین برخی کاراکترهای گرافیکی میشود.

تقریبا همه LCD های متنی دارای ۱۶پایه هستند که ۸ خط آن مربوط به فرستادن یا خواندن داده ها یا دستور عمل ها میباشد. پایه های دیگر نیز مربوط به خطوط کنترل و ولتاژهای تغذیه میباشند. لیست کامل پایه ها و عملکرد هریک ازآنها به ترتیب زیر است:

پیاده سازی عملی پروژه
برای این پروژه مدار خود را مانند شکل زیر ببندید.
- VSS به زمین GND
- VDD یا VCC به +۵ ولت
- VEE به یک پتانسیل متر و دو سر پتانسیل متر به GND و +۵ ولت
- RS به PIN2 آردوینو
- RW به GND
- E به PIN3 آردوینو
- D4 به PIN4 آردوینو
- D5 به PIN5 آردوینو
- D6 به PIN6 آردوینو
- D7 به PIN7 آردوینو

شبیه سازی پروژه در نرم افزار پروتئوس
پایه های LCD و برد آردوینو را مانند شکل به یکدیگر متصل کنید.

کد های دستوری
ابتدا کتابخانه LCD کاراکتری را فراخوانی میکنیم . این کتابخانه از سایت آردوینو قابل دانلود به صورت رایگان است .
#include <LiquidCrystal.h>
سپس پین های ال سی دی کاراکتری را معرفی میکنیم.
LiquidCrystal lcd = LiquidCrystal(2, 3, 4, 5, 6, 7);
در تابع Setup تعداد ردیف ها و ستون های LCD را معرفی کنیم.
void setup()
{
lcd.begin(16,2);
}
در تابع loop ابتدای مکانی که میخواهیم متن ما در آن نمایش داده شود مشخص میکنیم سپس خود متن را وارد میکنیم.
lcd.setCursor(5, 0);
lcd.print("Hello");
lcd.setCursor(2, 1);
lcd.print("Thid is Amokh");
delay(1000);
در آخر میتوانیم متن های خود را با دستور زیر به حرکت در بیاوریم و مکان ایستادن آنها در LCD را مشخص کنیم.
lcd.scrollDisplayLeft();
lcd.setCursor(0, 0);
کد کامل پروژه
#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd = LiquidCrystal(2, 3, 4, 5, 6, 7);
void setup()
{
lcd.begin(16,2);
}
void loop()
{
lcd.setCursor(5, 0);
lcd.print("Hello");
lcd.setCursor(2, 1);
lcd.print("Thid is Amokh");
delay(1000);
lcd.scrollDisplayLeft();
lcd.setCursor(0, 0);
}
پایان آموزش آردوینو (قسمت نهم – اتصال LCD کاراکتری)